Norges Motorsportforbund
English

Lars Haugen i Euro Nitro Series (1/8 Track)

  • Sport

Helgens Euro Nitro Series i Rupchen (Nederland) startet veldig bra, og Lars Haugen ble rangert på en særdeles sterk 7.plass etter fritrening (resultat fra trening brukes som grunnlag for videre heatoppsett).

 
Etter kvalifiseringsheat sa Lars følgende:

- Både jeg og Niklas (Johanson, Sverige) hadde tempo til B-finale, men fikk det ikke ut på de riktige stedene. Da blir det C-finale på dette nivået. Det skal være mulig å kjøre seg opp i B om det ikke skjer uhell, men vi må regne med å krangle med et par flinke karer på veien. Utrolig jevnt nivå her og små marginer. 

Rullende start er også en utfordring. 9 biler i kvalheat skal fordeles på en runde på 13 sekunder. Det er ikke lett å finne sin plass, det er utrolig jevnt. En dårlig sving koster flere plasser. Jeg tar med meg det positive og lærer av det som ikke gikk så bra.

Dermed ble det start nummer 2 i C-finalen, som Lars oppsummerte slik:

- Min sub-finale ble som vanlig av det spennende slaget. Starter som nummer fire, og tar nummer tre på rask reaksjon. Salven og Johansson kjører som en og to og jeg følger en god sving bak. De to i tet kjører fem min tankstopp og jeg mister kontakten midtveis når jeg gjør dekkbytte ved 8 min på mitt fire min skjema. Jeg kjører greit og beholder fint min tredjeplass og har kun et mindre uhell underveis. Etter siste tanking får jeg høre at Johansson er 2.8 sekunder foran med kun tre minutter igjen. Jeg har noe mer tempo på dette punktet og klar å få kontakt et minutt igjen. Forbi litt trafikk, men vi kom begge fint forbi. Nest siste sving er jeg nære nok og tar sjansen. Jeg kommer på innsiden og har snuta foran, men klarer ikke å holde sporet og kjører på gresset. Nesten reprise fra Bologna. Det var en kul fight og var verd turen alene.

Grenleder. Anders Mikkelsen sier følgende

- Som grenleder må jeg si at det er utrolig morsomt at vi har en fører i en av de desidert minste klassene i Norge som har ved flere anledninger vist at han kan kjøre meget bra og holder internasjonalt nivå. Ute i verden er dette fortsatt en av de større klassene, og her krever det utrolig mye trening/talent for å kunne henge med så høyt oppe som Lars faktisk gjør.

Dermed er sesongen halvkjørt i ENS, og vi ser fram til å følge Lars videre på de to siste rundene som går i Østerrike i juli og Tyskland i september.

Aktuelt