NM Radiostyrt

  • Sport

Denne helgen gikk NM for radiostyrt bilsport innendørs i Ringerikshallen på Hønefoss.

Skrevet av Martin Sørlie, Hentet her

Hønefoss RC Klubb hadde gjort en kjempejobb, og i Ringerikshallen var banen rigget opp til internasjonal kaliber i størrelse, med samme tepper og banemarkeringer som i Euro Touring Series, en teknisk og morsom layout, helt nye mekkebord innkjøpt for anledningen og en velassortert kiosk med særdeles trivelig betjening!

Klubben inviterte til Norgesmesterskap i klassene 1:12 track og 1:10 Touring Modified, samt 1:10 Touring Stock og M-chassis som supportklasser. Det var hele 87 førere påmeldt, og hele 42 av disse var påmeldt i supportklassen Touring stock. Lillebroren til Touring Modified har blitt svært populær da det kjøres med begrensning på motor, noe som gjør racingen og nivået meget tett og jevnt. 

Ikke at nivået i Modified var mindre tett, etter endt kvalifisering hadde det gjennom fem omganger à fem minutter vært få sekunder mellom bilene i topp ti, og Nikolai Håheim som kvalet først så ut til å få noe å slite med til finalene. Rett bak seg hadde han kjempen og legenden Helge Johannessen, som mente han hadde flere klipp igjen på klippekortet for NM-titler, men med en rekke sultne, unge førere bak seg igjen som ville ta skalpen hans ville ikke oppgjøret bli enkelt.

Av klassene med NM-status ble det også arrangert 1:12 Track, og dette er virkelig en klasse med historisk sus. Ikke bare er det den eldste klassen for biler med elektriske motorer, innendørs på teppe er dette også noe av det raskeste man kan kjøre. Med skumgummihjul for maksimalt grep på nålfiltteppe, fritt valg av motorer, og karosserier i beste Blodstrupmoen-stil, kan dette virkelig gå så fort at man sliter med å følge med.

 

Hastigheten til tross, raskest etter kvalifiseringsomgangene var Lørenskog Modell Bil Klubbs formann Trygve Bull-Freng. Han begynte sent med å kjøre modellbil, men beviser at alder bare er et tall i denne sporten med å vinne fire av fem kvalifiseringsomganger. Og selv om 1:12 track ikke hadde det største oppmøtet, var det både svært erfarne konkurrenter og noen så og si helt ferske førere med. Nærmest Trygve etter kvalifiseringen var fire ganger Norgesmester i Offroad Roy Gjemble. I tredje startsporet sto seksjonsleder "Fast" Finn Olav Aasen, som så etter å fylle opp hylla med nok en pallplassering i NM,  han har tross alt en pallplass i 1:8 track fra snart 30 år tilbake(!!!).

Så over til supportklassene, disse ble kjørt etter samme format, men er ikke klasser med NM-status.
M-chassis var helgens mest nybegynnervennlige supportklasse, og lav fart til tross, alltid god underholdning på banen. Her kjempes det mann mot mann uten å legge noe i mellom,  og det er blant de mest støyende klassene, både i form av vennlig bulking og en ikke fullt så effektiv drivlinje. I denne klassen var det hjemmeklubbens Thomas Teigen som festet grepet foran klubbkompis Christian Hovde, med Espen Juven fra GTL-rc klubb på tredje.

I helgens største klasse, Touring stock, var det Helge Johannessen som stemplet inn øverst på lista. Han er jo en internasjonal stjerne i denne klassen, og mange forventet at han ville være på topp, men at det skulle bli så tett som det ble turte ingen å spå. Helge vant riktignok fire av fem kvalomganger, men han ble stort sett hele tiden fulgt til døren av Andreas Daving og Trygve Berntsen, og utover i kvalifiseringen viste også Martin Sørlie at han ville være med i fighten. Og for et felt dette skulle bli.

Her i supportklassen hadde vi da tidligere nevnte NM-abonnent Helge Johannessen, Vi hadde tidligere Offroad-Ess og Yokomo Teamsjåfør Andreas Daving, deretter fulgte den tilbakevendte sønn i Touring Martin Sørlie, som har brukt noen suksessrike år i offroad med NM-titler osv. På fjerde hadde vi Tamiya-patrioten og M-chassis-sjefen Magnus Medalen, og like bak fulgte Trygve Berntsen, verdens beste mekaniker, tidligere fuel-ess, og far til norges beste touringsjåfør noensinne. Bak ham igjen fulgte lokalhåpet Jonas Ramsrud, verktøymaker Bjørn Dahl, og like bak der igjen, en av R/C-sportens tidligere "barnestjerne" og tidligere Norgesmester i 1:8 track, Per Hanssen. På niende startspor hadde vi Valdres Modell Bil Klubbs "grand old man" og en av de triveligste gutta, Roger Larsen, som bare akkurat unngikk å bli degradert av det største håpet i Touring Stock akkurat nå, nemlig 11-åringen Olav Dahle, som virkelig imponerte de store gutta med å kvale inn i topp ti og A-finale i NM.

Finaler:
I Modified ser vi hastigheter opp mot 80km/t inne på teppet, og ute passerer de 120 km/t, så her har guttene(og de få jentene som noen ganger er med) nok å henge med på. Finalene ble temmelig intense, og for mannen i første startspor ble det stang ut rett etter start i den første finalen. Nikolai Håheim traff nemlig en banemarkering og ble stående fast, noe som gjorde at Helge Johannessen kunne utnytte muligheten for en aldri så liten parademarsj i mål. To sekunder bak fulgte Tobias Sanden med Øyvind Stusdal på hjul, og like bak de igjen den svært imponerende og talentfulle Mathias Nedrebø, 12-åringen som virkelig setter de eldre gutta på plass.

Den andre finalen var mindre actionfylt, og topp tre gikk i mål som de startet, med god margin mellom seg. Mathias imponerte igjen med å kjempe seg opp til nok en fjerdeplass.

I den siste finalen skulle alt avgjøres, og både Nikolai, Helge og Tobias kunne ta totalseieren. Nikolai og Helge stakk raskt avgårde, mens Tobias måte kjempe om tredjeplassen i denne finalen med både Mathias Nedrebø og Andreas Daving. Over mål skilte det under et halvt sekund(!!) mellom disse tre, men rekkefølgen holdt seg. Helge prøvde å stresse Nikolai i hele finalen, men så ikke ut til å klare det. På den siste runden hadde han dog kommet litt nærmere, hadde Nikolai begynt å safe? Inn i nest siste sving før mål bremser Nikolai tidlig, og Helge dytter borti, slik at karosseriet dyttes inn. Begge nøler, før de innser at første mann i mål blir Norgesmester, og med full gass nedover er det Helge som vinner finalen og tittelen, kun to tideler foran Nikolai.

I 1:12 var det potensielt sett duket for tidenes showdown, med sjåfører hvis styrker var svært forskjellige. Dessverre ble ikke fighten om seieren det den kunne vært, da Roy Gjemble, som på lørdagen satte helgens beste rundetid og omgangstid, dessverre brøt begge de to første finalene. Men Trygve pushet på, satte helgens overlegent beste finaletider og vant med trygg margin til nestemann i de to første finalene og sikret seg NM-tittelen i 1:12 track 2017.

Om andre og tredjeplass derimot, var det mer spenning. Dessverre klarte ikke Finn Olav Aasen å tangere eller forbedre besteplasseringen sin i NM-sammenheng, da to brutte finaler satte en stopper for det, og totalt ramlet han ned til en åttende plass på lista. Andre Røine gjorde en knakende god jobb fra sitt fjerde startspor, utnyttet mulighetende han fikk av andres problemer og endte til slutt på andre plass.

Den tredje og siste plassen på pallen var en like stor overraskelse for konkurrente som ham selv. Hans Magne Berg hadde nemlig aldri kjørt hverken onroad eller klassen 1:12 track før denne helgen, men med lånt bil og utstyr, kjørte han seg stødig opp fra åttende startspor i hver finale. Han toppet det med å bli nummer to i den siste finalen, og kunne ta med seg bronsemedalje hjem.

Så var vi over til finalene i supportklassene.
I M-chassis var det tett fighting, og med en finaleseier hver, var det ingenting å si på konkurransen mellom Thomas Teigen, Christian Hovde og Espen Juven. Det hele ble avgjort på poeng, og Thomas tok velfortjent seieren foran Christian og Espen.

I stock lå det an til å bli et bikkjeslagsmål, og Helge Johannessen var for en gangs skyld ikke så overlegen og utilnærmelig som før. I den første finalen var Andreas Daving tidlig ute med å hoppe litt på en banemarkering, noe som ga Martin Sørlie muligheten til å jakte på Helge i kjent stil anno 2003. Martin hadde godt driv, men Helges erfaring tilsier at han er umulig å komme forbi, og det var ganske så riktig. Martin hadde noen beskjedne forsøk, men luka lot seg ikke lirke opp, og de gikk i mål med et drøyt halvsekund i mellom. Like bak fulgte Andreas, som virkelig ladet etter uhellet i første sving. På fjerde hadde Per Hanssen kjempet seg opp fra fjerdesporet og virkelig begynt å få fart i brakka. Trygve Berntsen brøt dessverre etter bare to runder.

I den andre finalen ble det ikke mindre tett. Denne gangen holdt Andreas seg i sporet, og lot ikke Martin forbi selv om han prøvde både høyre, venstre, høyt og lavt. Andreas fikk heller ikke gjort noe med Helge, så de gikk i mål som de startet, med drøye sekundet mellom de tre bilene. Bak dem hadde Trygve kommet seg forbi Magnus Medalen, Per Hanssen karret seg opp til sjette, og rett bak ham fulgte den veldig imponerende 11-åringen Olav Dahle!

Med seier i to finaler var Helge Johannessen uoffisiell norgesmester i Touring Stock, og for den siste finalen var det opp til Andreas Daving og Martin Sørlie å gjøre opp om andre og tredjeplass, mens Helge så på fra sidelinjen. Det var tydelig at gutta hadde kjempet mot hverandre før, og det var ikke et eneste knuff. Fighten var tett i to runder før Andreas ga Martin en gavepakke på ca 195mm, akkurat nok til å snike en 190mm touringbil gjennom. Martin tok teten og stakk i fra med noen meter, men klarte ikke øke, og Andreas lå klar og ventet på en feil som skulle vise seg å aldri å komme. Med det tok Martin andreplassen mens Andreas måtte ta til takke med tredjeplass for denne gang. Noe sier undertegnede at dette oppgjøret vil returnere til neste løp...

Alt i alt arrangerte Hønefoss RC Klubb et tilnærmet prikkfritt NM, og jeg tror vi alle dro derfra med svært gode minner og sterkere relasjoner enn før. Tommel opp!

Aktuelt