Q&A

Her finner du en oversikt over de aller mest stilte spørsmålene til vår support-avdeling!

JOYN:

1. Hvorfor får jeg ikke opp lisensen min i appen?
Ingen lisenser ligger i appen, logg inn på MITA og sjekk at du har betalt lisensen og at den er riktig registrert.

2. Medlemskortet er ikke synlig appen?
For at kortet skal bli aktivt under din profil må mobilnummeret på telefonen du laster ned appen på stemme med mobilnummeret i Minidrett og MITA. Om dette ikke stemmer så logg deg inn på minidrett og endre ditt primære telefon nummer, når dette er gjort så vil både MITA og JOYN synkronisere seg.

3. Det er ikke mitt medlemskap som vises i appen.
Dette skyldes at mobilnummeret ditt er registrert på flere brukere i MITA (typisk barn/samboer). Det jobbes med å løse dette på teknisk side slik at vi får til en familie relasjon.

4. Hvordan få vanlig lisenskort i plast?
Har du behov for plastikk kort fordi du konkurrerer i land som krever et fysisk bevis under innsjekk? Eller er det fordi at du bare ønsker og ha dette? Dersom du trenger dette grunnet regler i noen land så skal du få det, hvis ikke må du benytte deg av lisensen som ligger i JOYN. Du kan også se din lisens under (min profil -> lisenser -> vis/last ned) i MITA. Dette er også en gyldig lisens om du tar et skjermbilde eller printer ut. Digitale versjonen av lisensen i JOYN er også gyldig på lik linje som plastikk kortene vi sendte ut i 2018.

5. Hvorfor vises ikke alle klubbene mine?
Når det gjelder lisensierte medlemmer så vises kun klubben som lisensen er knyttet til, det vil si Hoved- medlemskapet ditt. Når det gjelder medlemmer som ikke har lisens, så vises kun en av klubbene i appen. Det jobbes med å løse dette på teknisk side slik at alle aktive medlemskap i klubber skal vises.

6. Hvordan få klubb beviset i appen?
Det er ikke mulig og få klubb beviset som ligger under minidrett i appen JOYN. Når du skal vise frem at du har betalt klubb kontigent under trening-konkurranser så må du logge deg inn på din profil under minidrett og ta et skjermbilde eller printe ut kortet som ligger der.
I fremtiden ønsker vi og få klubbmedlemskap som et eget kort i appen JOYN

MITA:

1. Jeg får ikke logget inn i MITA for første gang, og blir "kastet tilbake" til innlogging!
Når du søker medlemsskap i klubb på din bruker i MinIdrett må klubben legge deg til i gruppen for "motorsport" for at du skal få tilgang til MITA. Alle utøvere må ha egen profil i MinIdrett også barn fra 5 års alderen.

2. Jeg har kjøpt og betalt min lisens, hva skjer nå?
Når du har fullført kjøpet og betalt din lisens i MITA så vil du automatisk få tilgang til ditt lisenskort under appen JOYN, appen kan lastes ned fra App store og Google play. Lisens kortet i JOYN er gyldig på lik linje med plastikk kortene vi sendte ut i 2018. Det kan ta opp til seks timer fra du fullfører kjøpet av din lisens i MITA før kortet blir aktivt i JOYN. Om du skal kjøre i mellom tiden så kan du også se din lisens under (min profil -> lisenser -> vis/last ned) i MITA, (dette er også et gyldig bevis)

3. Hvordan går vi frem for å søke om oppvisning?
Det er leder i klubb eller Arrangementsansvarlig i KlubbAdmin som har tilgang til å søke om oppvisning i Stevne- og Administrasjonssystemet MITA. Det skal være en godkjent Sikkerhetsleder tilstede, og at område blir forsvarlig sikret, etc. Man må følge gjeldene regelverk i Barneidrettsbestemmelsene og i Treningsreglementet.

LISENSER:

1. Hvor lang tid tar det å behandle en søknad, jeg ønsker å kjøre allerede NÅ!
Alle som gjennomgår et lisenskurs har kommet så langt i motorsportkarrieren sin at de ønsker å kjøre med en gang. Dessverre har vi i perioder så stor pågang at noe saksbehandlingstid må påregnes. Det er ikke mulighet til å påvirke saksgangen og "snike i køen", det er urettferdig for de andre som også venter.

2. Kan barnet mitt delta på treningssamling med opplæringslisens?
Nei, er kun opplæring med instruktør. Absolutt ingen form for egentrening eller konkurranse.

3. Kan jeg ta i bruk endags opplærinslisens for å delta på et løp?
Nei, engangs opplæringslisens er kun ment for nye utøvere som ønsker å prøve ut motorsporten.

4. Jeg ønsker å ha flere grener i min lisens, hva koster det?
Du kan ha så mange grener du ønsker uten ta det koster deg noe ekstra. Men du må søke om tilleggsgren for å legge til ny gren i lisensen din.

5. Hvor finner jeg informasjon om føreralder og kjøretøystørrelse for barn under 13 år?
De enkelte grenene har generelle bestemmelser som gjelder barn fra og med fylt 5 år til og med det året de fyller 12 år. Nytting informasjon finner du i Barneidrettsforskriften (BIF)

6. Kan vi søke dispensasjon for førerens vekt eller høyde for bruk av større kjøretøy?
Slik dispensasjon kan gis for de tilfelle utøverens vekst tilseier at føreren er for stor til å kunne bruke sykkelen på en sikker og hensiktsmessig måte. Her finner du nødvendig dokumentasjon/skjema.

7. Hvor finner jeg dokumenter som egenattest/legeattest/søknad?
Det finner man på siden for nasjonale lisenser, på høyre side under dokumenter.

8. Hvordan oppgraderer jeg lisensen min?
Om du sender inn på epost til nmf@nmfsport.no at du ønsker å oppgradere så gjør vi det for deg. På denne måten blir mellomlegget korrekt og det blir liggende riktig i systemet.

9. Hvor finner jeg link til E-kurs?
Den finner du på DENNE linken - vi jobber med å få den mer synlig.

DIVERSE:

1. Hvordan får jeg bruker i Visma for å registrere reiseregninger?
For å opprette bruker i Visma sender du en e-post til nmf@nmfsport.no. E-posten må inneholde følgende: Fult navn, personnummer, adresse, skattekommune, kontonummer og e-postadresse. Du vil motta en e-post med brukernavn og passord til Visma når brukerkonto er opprettet. 

Har du problemer med selve registreringen av reiseregningen finnes det god hjelp ved å trykke på "?" øverst til høyre når man er innlogget i Visma. Du kan også laste ned en enkel veileder i vårt dokumentsenter.